Verslag IVN-weekend 19, 20, 21 mei 2017 naar het Sauerland

Dit jaar weer een weekend met een bus. Chauffeur Jacques van Tijlcars uit Turnhout heeft eerst een aantal deelnemers opgehaald in Haaren. Precies op tijd vertrekt de bus om 8.00 uur vanaf de opstapplaats in Oisterwijk. Op de heenreis zijn er 32 passagiers. Het is flink bewolkt en de temperatuur is 13°C.

foto1
De route voert via Eindhoven en Venlo naar Duisburg, waar we om 9.30 de Rijn oversteken. Een half uurtje voorbij Dortmund stopen we om 11.00 uur bij het wegrestaurant Haarstrang Süd. Het is inmiddels regenachtig en kort voor onze stop ging vlak voor de bus een motorrijder onderuit. Gelukkig was er alleen materiële schade.
Eindelijk koffie! Dat mag wel na 3 uur rijden. ‘Reisleider’ Jan Larmit geeft ons ruim de tijd, zodat we om 12.00 uur weer vertrekken. De weg stijgt en in de buurt van Paderborn rijden we de mist in. Lunchen doen we in de bus.

Om 13.40 komen we bij het bezoekerscentrum van het natuurpark Kellerwald-Edersee. Hier treffen we voorzitter Carlo

foto2

en zijn vrouw. Zij zijn in de buurt met vakantie en voegen zich voor de rest van het weekend bij ons.

Ook Piet en Maria komen aanfietsen. Zij hebben een fietstocht door Duitsland gemaakt, sluiten nu aan en rijden met de bus weer mee terug.
Terwijl de fietsen in de bus worden geladen, doen we ons in het bezoekerscentrum tegoed aan koffie met gebak. Daarna zien we een 3D film met effecten over de kringloop der natuur in het natuurpark.

Omdat het inmiddels flink is gaan regenen, wordt de geplande wandeling geschrapt, maar rijden we meteen naar hotel Zur Igelstadt in Fürstenberg, waar we om 15.50 aankomen.
Er is nog tijd om op eigen gelegenheid wat rond te kijken in de omgeving. We trotseren het miezerige weer.

foto3
Om 18.30 is het diner in buffetvorm. Het is druk: er is nog een andere groep. Eenieder brengt de avond op eigen gelegenheid door. De andere groep houdt er tot ver in de avond de stemming in met een volledig repertoire aan schlagers, begeleid door een accordeonorkestje.

Op zaterdag 20 mei ziet het weer er stukken beter uit. Om 8.00 uur laden foto4
de liefhebbers energie bij de Chi Kung onder leiding van Jan Larmit. Enkele vroege vogels hadden daarvóór al een ochtendwandeling of een run gemaakt in de omgeving. Na het ontbijt rijden we onder leiding van gids Fritz Kuhn via het Heimbachtal langs een prachtige weg naar Rhadern, waar het begin is van een mooie wandeling door het dal van de Orke.

foto5
We zien voor de hand liggende planten en insecten. Maar de deskundigen kijken beter en zien veel meer. De vogelaars wijzen ons op een Rode Wouw, een Grauwe Klauwier en Nijlgans.
De vlinderaars wijzen op Oranje tipje, Landkaartje, Klein geaderd witje. Verder zien we onder meer sporen van zwijnen, een dode vuursalamander en een dood muisje.

Rond 12.00 uur komen we in Dalwigskthal. Daar lunchen we in een foto6
voormalig schooltje. Soep- broodjes- soesjes. Voorzitter Carlo van Schijndel houdt een praatje waarin hij de verschillen memoreert tussen de weekends van vroeger en van nu.
Na een uurtje rijden we weer naar het hotel. De gids vertelt nog iets over de geschiedenis van Fürstenberg (Igelstadt) waarin een egel een belangrijke rol speelde.

Na een korte stop vertrekken we naar Fritzlar. We rijden een mooie route door het natuurpark langs de Edersee, waarbij we slot Waldeck (geboortehuis van koningin Emma) passeren. Jan Larmit houdt ons ondertussen op de hoogte van zijn vorderingen op marktplaats.

foto7
Om 15.00 komen we in Fritzlar aan. Bij een aangename temperatuur bezoeken we deze oude keizerstad en domstad. Er zijn veel mooie vakwerkhuizen. In het centrum worden we begroet door een zangduo, dat in bedenkelijk Engels allerlei oude hitjes ten gehore brengt.
Café Hahn blijkt een Nederlandse eigenaar te hebben, die naar eigen zeggen in Fritzlar stukloopt op het conservatisme.foto8

foto9
Via een mooie route ten zuiden van de Edersee rijden we terug naar het hotel, waar we om 18.00 uur meteen aan tafel kunnen.

Diverse mensen maken een avondwandeling in de mooie omgeving van Fürstenberg. De echt fanatiekelingen lopen ruim 6 kilometer, de gematigden lopen ruim 3 kilometer. Er wordt gezocht naar zwijnen, maar die zien we niet. We komen langs een mestverwerkingsbedrijf waar onze neuzen flink op de proef worden gesteld.foto10

Zondag 21 mei kondigt zich met een stralend blauwe lucht aan.
Na Chi Kung, ontbijt en uitchecken vertrekken we om 9.30. We rijden via het wintersportgebied rond Winterberg, een prachtige route, naar Attendorn. Onderweg vertelt Jan Larmit enkele ‘waar’ gebeurde verhalen. De route blijkt wat langer te duren dan gepland, zodat we later dan gedacht aankomen bij de Atta Höhle.

foto11
Maar dat vergeten we bij het bezoek aan deze imposante druipsteengrot, met allerlei spectaculaire vormen van kalkgesteente. Een voorbeeld voor de Efteling! Helaas mochten er geen foto’s worden gemaakt. Bijgaande foto komt van de website.foto12

Na de lunch nemen we afscheid van Carlo en zijn vrouw, die met hun eigen auto naar huis rijden.

Rond 14.45 beginnen we aan de thuisreis. We rijden via Keulen en Mönchengladbach voorspoedig naar Nederland. Onderweg ontpopt Jan Larmit zich als volwaardig steward en voorziet ons soepel van koffie, thee of andere drankjes. De passagiers laten hun waardering voor het werk van chauffeur Jacques blijken, zodat Jan een aardige fooi kan overhandigen.
foto13
Om 18.00 uur zijn we in Oisterwijk. Degenen die hier uitstappen nemen afscheid van de zittenblijvers, die kort daarna in Haaren het weekend ‘rond’ maken.